Hogyan hat az alvás a gyerekek iskolai teljesítményére?

Kategória: Egészséges Alvás | Cikk Gyors olvasása
MEGOSZTÁS

Hogyan hat az alvás a gyerekek iskolai teljesítményére?

A tanárok egyre több gyereket látnak a suliban, akik majdnem elalszanak az iskolapadban. Mi lehet a kótyagos álmosság oka?

Ha van gyermeke, biztosan Ön is tapasztalja, hogy manapság a gyerekek hajlamosak éjjel-nappal a tabletet nyomogatni, illetve rengeteget játszanak a neten, a féktelen Facebookozásról már nem is beszélve. Így egyre későbbre tolódik gyermekénél az esti lefekvés ideje. A virrasztás azonban károsítja a kicsik kognitív képességeit. A krónikus alváshiánytól nem tud rendesen koncentrálni, emlékezni, és zéró motivációval bóbiskol az iskolapadban.

 

Az iskolai kudarc egyik fő indikátora a gyerekek kimerültsége.

Cikkünkből kiderül, hogyan hat ez a tanulási teljesítményükre és mint gondos szülő, mit tehet ez ellen!


Mi a kiugró iskolai teljesítmény titka?

Szülőként Önnek is rémálma, hogy a gyermeke jegyei váratlanul romlani kezdenek és az osztályfőnök behívja a suliba, mert ideje elbeszélgetni a nebuló iskolai problémáiról…
Lehet, hogy nem a szorgalommal van gond, hanem a minőségi pihenés hiányzik szeretett gyermeke éjszakai alvásából.
Mindegy, hogy gyermeke általános iskolás, középiskolai diák vagy egyetemista, sajnos a probléma bármelyik korosztálynál fennállhat!

Az iskolai siker a minőségi pihenésen alapszik: ez a háttere az emlékezésnek, a kiváló koncentrációnak, a közhelymentes kreativitásnak, még a sokat emlegetett problémamegoldó képességnek is.
A fokozott alváshiánynak egy még feltűnőbb következménye is lehet: a keveset alvó csemetéje az osztálytársaival sem jön ki jól. Gyermeke egyre több konfliktusba keveredik, nem tudja megfelelően kezelni az érzelmeit.
Gyakran az álmosság áll a viselkedési és tanulási nehézségek hátterében. Ha gyermeke kialvatlan, az órán ásítozva nem tudja követni a tanárok előadását. Elkalandozik a figyelme és már az is komoly kihívás a számára, hogy ébren maradjon az órán.

Azonban gyermeke, ha minőségi alvásban részesül, sokkal jobban megállja a helyét az iskolában és később az életben is!

Mi kell a matekhoz és a nyelvtanuláshoz?

MÉG TÖBB ALVÁS!!

Lehetséges, hogy egy kicsivel több alvás után ügyesebben megy az egyenletmegoldás vagy a ragozás?
Sok diák birkózik komoly nehézségekkel matematikából és rengetegen tévednek el a nyelvtanulás útvesztőiben.
Van egy jó hírünk: a „hatékonyabb alvással” gyermeke mindkét területen rengeteget fejlődhet!
A McGill és a Douglas Mentális Egészség Egyetem 2015-ös kutatása megállapította, hogy a minőségi alvásban részesülő gyermekek a nyelvi oktatásban és matematikából is jobban teljesítenek. A siker titka az alvás hatékonysága (sleep efficiency), vagyis annak aránya, hogy az ágyban töltött idő mekkora részében tudott valaki ténylegesen aludni.
A tanulmány szerzője, Reut Gruber klinikai pszichológus szerint a rövid vagy nagyon rossz alvás esetén a kicsiknél borítékolható a kritikán aluli iskolai teljesítmény. Gruber rávilágít: a matematikai és a nyelvi készségek használatakor az agy végrehajtó funkciója aktiválódik (ide tartozik a munkamemória és a tervezési képességünk). Ezt a működést a prefrontális agykéreg támogatja, mely nagyon érzékeny a szegényes, elégtelen alvásmennyiségre.
Gruber és csapata 75 egészséges gyermeket vizsgált meg (7 és 11 éves kor között).
A kicsik alvási teljesítményét egy karórára emlékeztető autograph nevű szerkentyű mérte. Az éjszakai pihenést elemző eszköz 5 éjszaka adatait átlagolva számolta ki a minőségi alvással töltött időt.
Két területen lépett új szintre a diákok tanulása a minőségi alvás után.
A legkiugróbb teljesítményfejlődés (14%) matematikából jelent meg, ezt követi az angol nyelv (7%) és a francia nyelv (8%) tanulása.

Alváshiány: merénylet a gyermeki motiváció, a memória és a tanulás ellen

Ramon Cladellas, a barcelonai Autonóm Egyetem pszichológusa szerint a gyerekek többsége kevesebbet alszik, mint amennyit a szellemi fejlődésük megkövetelne. A barcelonai kutatásokból kiderült: a 9 óránál kevesebbet alvó 6 éves gyermekek kevésbé motiváltak és gyengébb memóriaműködéssel rendelkeznek, mint kipihentebb társaik. (A National Sleep Foundation szerint a kicsiknek még többet kellene pihenniük: az 5-12 éveseknél 10-11 óra alvás lenne ideális. A tizenéveseknek ez nagyjából 9 órát jelentene, azonban a tanulmányok szerint ebben mindössze a korosztály 15%-a részesül).

Cladellas egyértelmű összefüggést fedezett fel az alváshiány és a hanyatló tanulási képességek között. 142 diákot elemzett, 6-7 éves gyerekeket vizsgált, akik különböző iskolákból érkeztek. Rövidesen adatok tömege támasztotta alá, hogy a 8-9 órát alvó diákok rosszabbul szerepeltek az iskolai feladatokban, mint a 11 órát pihenők.

Sokat tehet gyermeke jó tanulmányi eredményéért, ha gondoskodik arról, hogy minél többet aludjon, különben egész nap kimerülten ásítozik a suliban, és nehezen jegyzi meg az összefüggéseket!


Rosszul alvó emberek és…egerek?


Az alváshiány nemcsak az embereknél vezet tanulási problémákhoz!

Az egyik egereken végzett kísérletből kiderült, hogy a krónikus alváshiány komoly kognitív károsodást eredményez, rontja a rágcsálók memóriáját, majd a sejtek durva pusztulásához, apoptózishoz vezethet.


Mit tehet gyermeke minőségi alvásáért?


Találjon ki egy időpontot, amikor a gyermeke rendszeresen aludni megy. A lényeg, hogy innentől kezdve minimum 8, maximum 11 órán át semmi se zavarja a gyerek álmát.

Keressen olyan meséket, melyek könnyen álomba ringatják gyermekét. 4-6 éves korban a Magyar népmesék is telitalálat, a későbbi években akár a Harry Potter-történetekkel is próbálkozhat. Régi tapasztalat: jobban alszik a gyermek, ha előtte érdekes történeteket hall vagy olvas. Az agy működését valamiért megnyugtatják a narratív struktúrák. Arra viszont ügyeljen, hogy ne legyen semmi felkavaró a mesében, ami megzavarhatja a gyerek álmát.

Még jobb, ha saját mesékkel kedveskedik gyermekének. Kérdezze meg gyermekét, mi az a 3 dolog, amiről szívesen hallana egy sztoriban (pl. sárkányok, kutyák vagy pónik). Találjon ki egy remek történetet, amivel lenyűgözi a gyereket! Ezzel nemcsak minőségi alvásélmény útját egyengeti, hanem a saját kreativitását is fejleszti.

Alakítson ki egy alvási ütemtervet a legkisebbnek, már a suli kezdete előtti hetekben. Nyáron ugyanis a kicsik többsége tovább marad ébren és nehéz visszaszokniuk a korai lefekvéshez szeptemberben.

Figyeljen rá, hogy a gyermek ne igyon édes üdítőket, kólát a lefekvés előtti órákban, mert zavarja az alvás folyamatát. A vacsorával szintén mértékletesnek kell lenni, a teli has ritkán ad éjszakai nyugalmat. A rendszeres mozgás sokat segít abban, hogy a kicsi könnyebben elszunnyadjon. Ne sajnálja az időt egy kis mozgásra, focira vagy futásra! A lurkója imádni fogja, és már heti 1-2 „kondi” után várni fogja a következő alkalmat.


Forrásaink:

https://sleepfoundation.org/sleep-news
http://time.com/3663796/
http://www.huffingtonpost.com/entry/
https://consumer.healthday.com/
https://www.researchgate.net/publication

 

Vissza

Címkék : Egészséges alvás, Alvás világnapja 2017.

Hozzászólások :

Csatlakozz a beszélgetéshez!

Oszd Meg a Cikket :


Szerző

Kapcsolódó cikkeink:

 

 

 


Belépő termék



Értesítés új hírekről



Hírlevél

 

Címkék

Friss Hírek

Nem megy az alvás?
2017 március 17 15:55:00