Egészséges alvás

Hogyan ébredjünk fel időben?

Hogyan keljünk fel időben?

A többség talán egyetért abban, hogy a jó meleg ágyból reggel kikelni  az egyik legnehezebb dolog az egész világon. De mivel sokszor kénytelenek vagyunk, összeszedtünk néhány tanácsot, amiknek a betartásával, megfogadásával könnyebb dolgunk lesz a nap elindításával.

Feküdjünk le és keljünk rutinosan. Este próbáljunk meg mindig ugyanakkor lefeküdni, majd pedig reggel ugyanakkot felkelni, még a hétvégéken is. Egy idő után a szervezetünk hozzászokik ehhez a napi rutinhoz, így reggelente könnyebb lesz elkezdeni a napot. Ráadásul, ha minden nap ugyanannyit alszunk az még az egészségünknek is jó tesz – főleg, ha eleget alszunk…

Ébresztőóra. Manapság már a legtöbben a telefonjukat használják ébresztőnek, és legtöbbször a telefon alap ébresztőjét. De ne feledjük el, hogy nem csak az létezik! Rengeteg app-ot lehet találni arra, hogy könnyebben fel tudjunk kelni. Vannak olyanok, amik csak akkor kapcsolnak ki, hogy ha megoldunk egy matek feladatot, vagy beírunk valamilyen jelszót. És ahhoz, hogy ezt véghez vigyük, fel kell ébresztenünk az agyunkat, így ezek után könnyebb lesz arra is rávennünk magunkat, hogy kikeljünk az ágyból.

Lehetőleg ne legyen könnyen elérhető helyen az ébresztőóra!

Továbbfejlesztett módszer nehez ébredők és állandóan visszaalvók számára, ha az ébresztőórát nem maguk mellé rakják, hanem egy másik szobába. Ha egyszer ugyanis rávesszük magunkat, hogy felkeljünk és átbotorkáljunk a másik helyiségbe, akkor sokkal job esélyünk lesz rá, hogy ne aludjunk vissza.

Nincs szundi gomb! Mindenki imádja az ébresztőnek ezt a kis funkcióját, azonban nem is olyan jó, mint ahogy képzeljük. Minél többször megnyomjuk, annál nehezebb lesz a végén ténylegesen felkelni. Ennek elkerülése érdekében pontosan akkora állítsuk az ébresztőt, amikor fel kell kelnünk ahhoz, hogy időben elkészüljünk, és ne pedig fél órával azelőttre. Az is jó ösztönző erő, ha kevesebb időnk van – ha gépiesen tesszük a dolgunkat, hogy időben el tudjunk indulni, akkor kevésbé vesszük észre, hogy fáradtak vagyunk.

Reggelizzünk! Nem csak a kávé és a többi koffeines ital van ébresztő hatással ránk, hanem maga az étel is. Egy kis energia bevitellel sokkal jobban fog indulni a napunk és valljuk be sokkal jobb tele hassal elindulni otthonról – ráadásul egészégesebb is, mint a koplalás.

Engedjük be a fényt! Sokkal könnyebb felkelni a természetes fényre, mint a mesterségesre. Ez persze az év bizonyos szakaszaiban szinte megvalósíthatatlan és leginkább attól függ, hogy ki mikor kel. Fontos azonban, hogy csak akkor világosítsunk, amikor felkeltünk, hiszen aludni sötétben lehet a legjobban.

 

A hideg vizes arcmosás is segíthet…

Hideg vizes arcmosás. Ha a hideg szoba nem is jó, de a hideg víz igen is az! Ha reggelente megmossuk az arcunkat hideg vízzel, akkor nem csak felébredünk tőle, de még a bőrünknek is jót tesz.

Legyen kellemes a klíma a lakásban. Télen azért is nehezebb reggel kikelni a meleg ágyból, ugyanis legtöbbször hideg van a lakásban, és így bizony nehezen vállunk meg a jó meleg ágyunktól. Érdemes valahogy megoldani azt, hogy reggelre valamennyire felfűtsük a lakást. Sokkal könnyebb lesz egy kellemes hőmérsékletű szobában kikelni az ágyból, mint a hidegben.

 

Hahn Gábor

2010 óta foglalkozom alvással. Matracokkal kezdtem, ma pedig már azt tartom küldetésemnek, hogy javítsam Magyarország alváskultúráját.

Hozzászólás

Katt ide a hozzászóláshoz